Na Chopku zpřístupní historickou lanovku
4.8.
2014
Na jižním úbočí oživují starý lanovkový systém Von Roll.
Na jižním úbočí Chopku se otevírají prostory staré lanovky Von Roll.
Von Rollka pod Chopkem se znovu ukazuje
Běžným návštěvníkům trochu utajený, ale pro pamětníky a znalce lanovek vzácný poklad ukazuje příběh o začátcích cestovního ruchu v Nízkých Tatrách. Snaha oživit myšlenku staré „Von Rollky“, na tehdejší dobu supermoderní švýcarské průkopnice, která propojovala severní a jižní svah Chopku (2024 m), vzešla od samotných zaměstnanců obsluhy lanovek. Dobovou lanovku s nástupní stanicí z let 1954-1957 si návštěvníci Kosodreviny mohou prohlédnout od 30. července 2014.
Stařičká kráska
I přes pokročilý věk lanovky, tak je v budově nástupní stanice mnoho svědectví o technických zázracích 50. let, vonrollku vyrobila v licenci Transporta Chrudim. „Viac-menej z nostalgie sme sa rozhodli vypratať časť priestorov lanovky III. a IV. úseku Von Roll, oživiť nátermi jej fasádu a sprístupniť vstupné priestory, velín, dielňu, samotnú konštrukciu s montážnym vozňom, ale aj strojovňu legendárnej lanovky. S pomocou autentických fotografií Ondreja Dobríka sme vytvorili pútavé rozprávanie o začiatkoch lyžovania a stále živom symbole turizmu na prepojenom Chopku,“ přiblížil expozici Ivan Temniak, ředitel horského střediska Chopok Juh. Lanovka sloužila do roku 1998. K demontáži došlo v roce 2012.
Propojení severu a jihu bylo unikátní
Propojení dvou regionů bylo v té době v Evropě unikátem. Autor fotografií Ondrej Dobrík, který pracoval při výstavbě a později jako strojník lanovky si vzpomněl: „Práca to bola zodpovedná a náročná, pretože komunikačné prostriedky neboli na dnešnej úrovni a hrozilo vyššie riziko havárií a úrazov. Jediná komunikácia medzi stanicami bola poľným vojenským telefónom. Pri transporte ťažkých bremien na pomocnej lanovej dráhe sa strojník musel orientovať bez vysielačky, len na základe záťaže motora pomocou ampérmetra. Ťažké konštrukcie bolo navyše potrebné na niektorých miestach v trati nadľahčovať ľudskou silou. Výstavbu lanovky začali Pozemné stavby, ktoré nahradilo Riaditeľstvo pre cestovný ruch, neskôr premenované na Turistu – národný podnik so sídlom v Liptovskom Mikuláši. V našom kolektíve vládla družná atmosféra, bez sporov a hádok. Bolo cítiť nadšenie a zapálenie pre vec. Pri výstavbe sa angažovali aj nadšenci turistiky a strojárski odborníci z Podbrezovej a okolitých závodov. Rád si spomínam na to, ako pri slávnostnom otvorení úseku Kosodrevina – Srdiečko 19.9.1954 som mohol vypustiť do trate prvú obsadenú sedačku. Samozrejme ako milovník zimných športov nikdy nezabudnem na jedinečné lyžovačky na svahoch Chopku. Fotografiou som sa vážnejšie začal zaoberať až pri výstavbe lanovky, vďaka čomu sa zachovali tieto výnimočné zábery.“
Mezník v dopravě
„Dopravný lanovkový systém Von Roll je historickým medzníkom v horskej preprave na Slovensku a zaslúži si patričnú pozornosť. Veríme, že nielen nadšencov histórie, ale najmä priateľov hôr poteší spontánna iniciatíva našich zamestnancov, ktorí si na južnej strane Chopku pripomínajú 60. výročie spustenia prevádzky III. a IV. úseku lanovky . Táto aktivita je prvým krokom k zachovaniu odkazu Alojza Lutonského. Ako v Nízkych Tatrách, tak aj vo Vysokých Tatrách sa chceme postupne zaoberať obnovením kultúrneho dedičstva architektonického diela - staníc lanoviek od Dušana Samuela Jurkoviča,“ doplnil otevření prostor Von Rollky Dušan Slavkovský, ředitel horských středisek Tatry mountain resorts, a.s.
Demänovská Dolina ocenila svého osvícence
Obec Demänovská Dolina s podporou Oblastní organizace cestovního ruchu Region Liptov u příležitosti 50. výročí založení Demänovské Doliny iniciovali 12. července 2014 v Jasné vzpomínkovou akci na Alojze Lutonského (*1905 – †1997). Zanícenému turistovi a speleologovi Alojzovi Lutonskému, který sa zasloužil o vybudování lyžařského střediska Jasná, a který stál u zrodu první odpojitelné sedačkové lanovky spojující obě strany Chopku, byla odhalena pamětní deska.
Zdroj:
Tisková zpráva TMR, a.s.