Historická električka je zachráněná
Legenda se na trať vrátí už letos na Vánoce
Električka Kometa je zachráněná. Do dalšího století služeb vyjede do Vánoc.
Siemens pomohl električce
Společnost Siemens se společně s Veterán klubem železnic Poprad a dalšími partnery podílela na záchraně jedinečného slovenského technologického dědictví, staré tatranské električky Kometa. Ta po zásahu bleskem zůstala nepojízdná po téměř 100 letech služeb turistům. Cílem společnosti Siemens a jejích partnerů je dostat Kometu zpátky na trať do Vánoc, aby mohla dále sloužit návštěvníkům Tater. Na záchranu Komety přispěla i sbírka, na kterou jsme upozorňovali na jaře.
Naději vrátí původní výrobce motorů
„Električka Kométa je súčasťou technologického dedičstva, ktoré tu naša spoločnosť v jej 110-ročnej histórii zanechala. Motory z bratislavskej továrne Siemens – Schuckert ju spoľahlivo poháňali počas jej služby a preto som hrdý, že je to práve Siemens, kto vráti túto legendu späť do Tatier“, řekl Vladimír Slezák, generální ředitel společnosti Siemens, s. r. o., a představitel koncernu Siemens AG na Slovensku.
„S Kométou som prežil takmer celý profesionálny život a predstava, že sa v nej už nepreveziem, bola veľmi ťažká. Teraz som však presvedčený, že sa Kométa opäť vráti a budeme s ňou robiť radosť ďalším generáciám tatranských turistov,“ řekl Jaroslav Vančo, přednosta Veterán klubu železníc Poprad.
Kometa už se opravuje
Tatranská električka Kometa se nyní nachází v ŽOS Vrútky, kde probíhají nevyhnutné opravy trakčních motorů, ozubených kol převodovky, brzdného systému a kompletní oprava elektroinstalace. Po odstranění poruch se Kometa vrátí do Tater na testování ještě před zařazením do provozu.
Električku spálil blesk
Kometa byla vyrobena v roce 1912 v závodě Ganz v Budapešti a vybavena byla motory a elektrickým zařízením dodaným společností Siemens – Schuckert. Díky spolehlivému motoru a dobré stabilitě se používala i při odhrnování nánosu sněhu z tratě. Odtud pochází i její název, protože pluhem rozrážený sníh zanechával za električkou zvířený „chvost“ sněhu. V roce 1977 byl oficiálně ukončen její provoz, Kométa měla být sešrotovaná. Tehdy se jí ujal pan Jaroslav Vančo, současný přednosta Veterán klubu železnic Poprad. Po nevyhnutelných opravách sloužila jako atrakce při příležitostných slávnostních jízdách. Kariéru Komety definitivně ukončil zásah blesku, na následky kterého zůstala v létě 2011 nehybně stát v popradském depu.