Historická lesní úvraťová železnice
23.9.
2010
Spojení Kysuce a Oravy zajišťuje unikátní úvraťová železnice
Atrakcí kysuckého skanzenu je Historická lesní úvraťová železnice. Trať na kysucko-oravském pomezí je technickou památkou pro způsob překonání strmého sklonu a výškového rozdílu. Překonává jej pomocí úvratí.
Historická lesní úvraťová železnice (zkratka HLÚŽ) tvoří součást Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovce.
Jde o zachovanou a funkčně již zcela obnovenou část bývalé Kysucko-oravské lesní železnice (rozchod 760 mm), která vznikla v roce 1926 spojením tratí vybudovaných v roce 1915 - 1918, kysucké z Oščadnice do Chmúry a oravské - z Lokce do Erdútky (dnes Oravská Lesná) přes sedlo Beskyd. Po spojení dosáhla celková délka tratí více než 110 km, z toho 61 km bylo na hlavní trati, zbývající část tvořily odbočky, které se budovaly, rušily, prodludlžovaly a zkracovaly podle potřeby. Po železnici se dopravovalo vytěžené kvalitní dřevo.
Provoz na trati byl ukončen až v roce 1971, trať byla zrušena. Kromě 8 km dlouhého úseku Chmúra - Tanečník, ve kterém se nachází cenný úvraťový systém, byla trať snesená. Pomocí úvraťového systému se překonávalo velké převýšení (přesně 217,69 m) na poměrně krátkém úseku (vzdušnou čarou 1500 m). Úvraťový systém HLÚŽ je jeden ze dvou dochovaných v Evropě, ale jediný funkční. Za obnovu provozu vděčíme Kysuckému muzeu v Čadci. Trať se tak stala největší atrakcí přilehlého regionu a také národní kulturní památkou Slovenska.
Přístup / Doprava
Autem nebo autobusem: ze silnice Žilina - Čadca odbočte v Krásne nad Kysucou na Novou Bystricu - Vychylovku, značeno. Z oravské strany je nutné jet do obce Kubínska k zastávce Tanečník.
Vlakem: do Čadce a odtud autobusovým spojením Čadca - Vychylovka (ozn. Šudovia cez skanzen)
Informace o spojení získáte například na internetu:
české: www.jizdnirady.cz
slovenské: www.cp.sk
Zajímavosti
- V roce 1974 převzalo zachovalou část zrušené trati vč. kolejových vozidel do správy Kysucké múzeum v Čadci. Muzeum postupně připravilo rekonstrukci tratě, jejíž část vede i areálem muzea v přírodě Vychylovka. Atrakcí je parní lokomotiva U 45.9 maďarské výroby z roku 1916.
- Kromě dopravy návštěvníků muzea dokumentuje lesní železnice dějiny dopravy a techniky těžby dřeva.
- Kysucké muzeum se stará o všechny lesní železnice na Slovensku. Jinou funkční úvraťovou železnici najdete až v Indii nebo v Jižní Americe.
Ceník
Skanzen Vychylovka
Muzeum v přírodě představuje ucelenou sbírku staveb z oblasti Kysuce. Impulsem byla záchrana nejcennějších památek lidové architektury z obcí Riečnica a Harvelka, které měly zaniknout na dně nádrže Nová Bystrica.
Jízdné:
Dopělí 4 €, děti a důchodci 2 €.
Trasa historických vlaků: ze stanice Skanzen do stanice Chmúra - 1.úvrať a zpět
Otevřeno:
Od 1. května do 30. října.
Odjezdy vláčků ze stanice Skanzen (Po - Ne) 9.15, 10.30, 11.30, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00.
Kontakt
Historická lesná úvraťová železnica
023 05 Nová Bystrica - Vychylovka
Správa HLÚŽ a pokladna - telefon: +421 414 397 219
Fax: +421 414 335 290
E-mail: zeleznicka@kysuckemuzeum.sk
Internet: www.kysuckemuzeum.sk
Informace
- Typ: Technické památky
Lokalita
- Kraj: Žilinský kraj
- Region: Severopovažský