Jak Češi cestují do Tater?
Úskalí dopravy do nejvyšších hor Slovenska a Polska
Humoristická knížka spisovatele Zdeňka Šmída "Proč bychom se nepotili aneb Jak se chodí po horách", ve které autor úsměvně líčí trampoty horalů na vlakovém nádraží, je možná platná dodnes.
Alespoň co se týká dopravy do Tater vlakem. Ale v autobuse nebo v autě můžete také určitě prožít zajímavé události.
Jaké máme možnosti?
Vybrat si můžeme, kromě lodí, asi ze všech tradičních dopravních prostředků. Autem, autobusem nebo vlakem trvá cesta zpravidla 8 a více hodin z Čech, z Moravy většinou 4 až 6 hodin. Letecké spojení pomíjím, protože nízkonákladová letecká společnost SkyEurope již pravidelnou linku z Prahy do Popradu-Tater neprovozuje.
Autem
Auto je jako dopravní prostředek je v Tatrách tolerované, zatím se automobily nikdo z hor vytlačit nechystá. Když už autem z domova vyrazíte, bude pro vás nejdůležitější, kam plechového miláčka umístíte. Parkování je v Tatrách možné v každé obci, veřejná (ale placená) parkoviště jsou doplněna ještě o hotelová. Penziony a menší priváty také mají zpravidla svá vyhrazená stání.
%%full%%
Radnice Mesta Vysoké Tatry se chce pro letošní rok pochlubit novinkou, parkovací lístek by měl být platný celý den na všech veřejných parkovištích Mesta Vysoké Tatry. Plánují i spojení parkování s možností cestování električkou.
Autobusem
Užitečné odkazy:
České dráhy: cd.cz
Železničná spoločnosť Slovensko: slovakrail.sk
Vyhledání spojení: jizdnirady.cz
Pravidelné linky z České republiky (zejména z Prahy a Brna) míří buď jen směrem Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad atd., nebo šplhají až do horských středisek při známé Cestě Slobody. Do Popradu se z pražského nádraží Florenc dostanete i za 8 hodin, ale počítejte spíš s hodinou v autobuse navíc. V řádech převažují linky, které vyráží na noc, ráno se probudíte už přímo pod Tatrami.
Cenová konkurence a množství lidí, kteří oběma směry cestují, tlačí sumu za přepravu stále dolů a pokud nejste příznivci vlaků, je to ideální varianta. Dálkové autobusy však nepřepravují větší množství zavazadel. Do vytížených spojů počítejte s místenkou, kterou zakoupíte v předprodeji - často je už příliš pozdě kupovat lístek až při nástupu.
Vlakem
Tradiční cesta na Slovensko, kterou znají staří horalové, se odehrává zpravidla v nočních spojích. Rychlíky s lehátky a lůžky (Vihorlat, Excelsior, Cassovia, Laborec) umožní poměrně pohodlné přečkání noci, takže můžete první den v horách být alespoň trochu odpočatí. Je třeba se ale mít na pozoru a nenechavcům, kteří cestující ve vlacích obtěžují, nedat šanci něco ukrást. Cena za lehátko začíná na 4,40 €, což je suma, která peněženku tolik nezatíží. Slevy (JuniorPas, Z-karta) se uznávají v pokladnách na obou stranách hranice, ale neplatí na cizím území.
Zajímavou kombinací pro automobilisty je autovlak připojený na rychlík Laborec. Auto jede, vy spíte a také samozřejmě platíte. Svou jízdenku a 1327 SKK navíc za automobil.
Při používání tatranských električek můžete narazit na další slevy a nové platné předpisy, vyplatí se vám se o nich předem informovat.
Jinak?
Pro mladé turisty je také běžné stopování. Pokud nejedete zrovna z Chebu, zpravidla se podaří cestu udělat během jednoho dne. Problém bývá překročení hranice, ale překonání se dá řešit i veřejnou dopravou. Další druhy dopravních prostředků asi nepoužijete. Pokud máte zajímavé zkušenosti s dopravou do slovenských hor, napište nám.