S projektem Alweg v Tatrách neuspěli
Co připravilo Vysoké Tatry o moderní dopravní projekt?
V šedesátých letech měl projekt monorailu Alweg v Tatrách jen malou šanci na úspěch. Proč odvážný projekt neuspěl? Zastánců i odpůrců mělo betonové monstrum hodně, dokonce se pro stavbu demonstrovalo a proběhla i veřejná sbírka.
Jednokolejka Alweg v Tatrách
Alweg představuje nekonvenční typ jednokolejné dráhy, známé jako monorail, kterou tvoří prefabrikované betonové nosníky o délce 20 až 30 m, položené na betonových pilířích. Takříkajíc „obkročmo“ po nosnících jezdí vozidla na pneumatikách, která jsou poháněna elektrickým proudem z bočního trolejového vedení. Rychlá vozidla jsou téměř bezhlučná a taková doprava je ekologicky čistá.
Doprava kolabovala
Jen několik let po vzniku ALWEGu, v roce 1959, nařídila vláda Československé socialistické republiky ministerstvu dopravy, aby vypracovalo studii budoucího vývoje dopravy v oblasti Vysokých Tater. Ozubnicová železnice tu v té době neexistovala, dopravu do hor měly na starosti pomalé vozy starých električek a úzké klikaté cesty. Přitom v roce 1965 narostl počet návštěvníků Tater už na 1,7 milionu lidí a řešení se stále odsouvalo i přes blížící se mistrovství světa v klasickém lyžování 1970. V první řadě tak bylo třeba rozhodnout mezi jednotlivými alternativami. Jednou z nich byl i Alweg.
Alweg neměl podporu shora
Protesty na Slovensku
Zamítavý postoj centrální moci proti Alwegu vyvolal na Slovensku, zejména mezi mladými lidmi, bouři protestů. V ulicích Bratislavy protestovalo asi dva tisíce vysokoškoláků. Protesty nepomohly, Alweg byl zamítnut.
Alweg se ale s pochopením komunistické vlády nepotkal, megalomanský betonový projekt neměl šanci. Spontánně se sice i rozběhla celonárodní sbírka na jeho výstavbu, do které přispěli občané Československa milióny korun, ale to nestačilo. Ministr dopravy Alois Indra akci Alweg zastavil. Visutá dráha tatranského Alwegu měla mít v první etapě 4 zastávky – Poprad-Tatry, Starý Smokovec, Štrbské Pleso a Tatranskou Lomnici. Mezi stanicemi měl vlak vyvinout rychlost až 50 km/h. Proti pomalé električce (16 km/h), to měla být přímo dopravní revoluce. Nakonec rozhodnutím státní moci došlo k rekonstrukci tratě električky, nákupu nových vozidel a k modernizaci zastávek. A rekonstrukce se dočkala i zubačka. Doprava v Tatrách byla na několik let zachráněna.
Zdroj:
Zajímavosti
- Společnosť ALWEG vznikla v roce 1953 a její název pochází z iniciál jména švédského zakladatele, kterým byl Axel Lennart Wenner-Gren.
- Projekt vypracovali Alexander Valentovič a Peter Hupka. Prezentovali ho v roce 1967 i v časopise Krásy Slovenska č. 11/1967.
- Významná část sbírky byla nakonec použita namísto monorailu na výstavbu školy v Nemecké u Brezna.