50. výročí první záchranné akce leteckou technikou
Horská služba v Tatrách zasahuje společně s piloty vrtulníků již 50 let.
U příležitosti 50. výročí první záchranné akce s přistáním vrtulníku ve Vysokých Tatrách se setkali záchranáři a nadšenci sdružení v Klubu historie letecké záchrany v Dolním Smokovci. Přesně před 50 lety totiž zachraňovali jugoslávskou horolezkyni ve Zlomiskové dolině.
Letka ministerstva vnitra
Před padesáti lety 24. září 1965 zasáhl padající kámen jugoslávskou horolezkyni, která utrpěla život ohrožující vážné zranění. V té době byla na popradském letišti helikoptéra typu Mi-4 československého Leteckého oddílu ministerstva vnitra, jejíž posádka František Červíček, Emil Flégr a mechanik Karel Jiřík byla vyslaná do Tater kvůli pátrání po několika nezvěstných horolezcích a turistech.
Přistání ve Zlomiskové dolině
Tato posádka se pokusila o něco do té doby nemyslitelné, a to vyvézt záchranáře horské služby do Zlomiskové doliny. Na palubu vrtulníku nastoupili v Tatranské Lomnici záchranáři Pavol Vavro, Ivan Gálfy, Stanislav Samuhel, Ivan Urbanovič a Arpád Szabó, kteří byli i úspěšně vysazeni na Zlomiskové rovni (1820 m) zhruba uprostřed Zlomiskové doliny. Zraněná jugoslávská horolezkyně byla na místě ošetřena a za pomoci další pozemní skupiny záchranářů transportována k vrtulníku. Po sedmiminutovém letu přistál vrtulník s pacientkou u nemocnice ve Spišské Sobotě. Letecký transport bezprostředně zachránil horolezkyni život, vzhledem na rozsáhlé krvácení by pozemní transport zřejmě nepřežila.
Poděkování pamětníkům i následovníkům
Poslední 3 pamětníci
Po padesáti letech od záchranné akce žije z posádky vrtulníku František Červíček a záchranáři Ivan Urbanovič st. a Arpád Szabo.
U této příležitosti věnoval ředitel Horské záchranné služby Plk. Ing. Jozef Janiga pamětní listy žijícím účastníkům této záchranné akce Františkovi Červíčkovi, Ivanovi Urbanovičovi st. a Arpádovi Szabovi. "Tímto gestom chceme vysloviť poďakovanie všetkým, ktorí sa zaslúžili o pokrok leteckej záchrany vo slovenských horách. Bez nebezpečnej a fyzicky namáhavej práce horských záchranárov a objaviteľskému úsiliu pilotov a palubných technikov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch by sa letecká záchranná záchrana v našich horách nikdy nerozvinula do dnešnej podoby."
Zdroj:
Tisková zpráva Horské záchranné služby
Zajímavosti
- Víceúčelový užitkový vrtulník střední hmotnostní kategorie Mil Mi-4 se dostal do Československa poprvé v roce 1956. Stroje se staly základem leteckého parku armády i letky ministerstva vnitra. O devět let později poprvé zachraňovaly život horolezcům.