Bezpečnost lanovek (na Lomnický štít)
Každého ta myšlenka cestou nahoru napadne. Nespadne?
Víme už, jak je to s bezpečností v lanovce na Skalnaté pleso. Ale co pokračování na Lomnický štít? Ano, pojedeme až tam nahoru! Co když se visutá lanovka na Lomnický štít zastaví a už nerozjede? Jak se odtud dostaneme?
Zavěšeni nad Cmiterem
Lanová dráha na Lomnický štít vyvolává u některých turistů strach a závratě již kvůli výšce, kterou se pohybuje nad zemí (až 240 m). Inovovaná lanovka z roku 1989 od švýcarské firmy Von Roll (kabina Gangloff) je však velmi bezpečná. Jedná se o kyvadlovou kabinovou lanovku zavěšenou na dvou nosných lanech a jedním pohánějícím lanem tažným. Vypadnutí kabiny z lan není možné.
I kdyby se našla síla, která by těžkou kabinu vykolejila z lan, tak závěs kabiny lana z obou stran pevně obepíná. To umožňuje konstrukce lanovky bez jediné podpěry na trase. Případné "vykolejení" běhounu by způsobilo zvýšení napětí v tažném laně a tím i přetížení motoru a zastavení kabiny. Její hliníková konstrukce by měla bezpečně odolat rychlosti větru 22 m/s (asi 80 km/h) tj. vichřici. Pohyb lanovky se také dá ovládat i v případě nouze z kabinky, průvodce (jede vždy s vámi) tu má k dispozici další ovládání.
Stojíme, visíme...
Ani v případě poruchy tažného lana nebo velmi nepravděpodobném přetržení (některého z lan) by nedošlo k nekontrolovatelnému rozjetí lanovky směrem dolů. Okamžitě by se aktivovala čelisťová brzda na nosné lano v přední části běhounu. A dál? Zůstanete viset nad dolinou? Ne, nad schůdným terénem v oblasti plesa by vás průvodce a záchranáři spustili na zem. Pokud by kabina zůstala skutečně zablokována nad neschůdným terénem, je na Lomnickém štítě připravena kabina záchranná (je vidět nad nástupištěm).
Video: Lanovkou z Lomnického štítu
Tu by lanovkáři usadili na nosná lana a pomocí navijáku spustili k uvízlé kabině. Čelo kabiny může průvodce otevřít a tudy by si cestující přestoupili do záchranné kabiny. Záchranná kabina je menší, proto by se záchranné vytažení na Lomnický štít uskutečnilo několikrát. Cestující by se tak dostali na vrchol, odkud by je dolů doprovodili záchranáři nebo by se dopravovali vrtulníkem. I za špatného počasí by tu o ně bylo dobře postaráno, ve vrcholové budově je nouzové ubytování až pro 45 osob. Je nutné však zdůraznit, že nouzové vysvobození je opodstatněné jen ve výjimečných případech. Jde o velmi nepravděpodobné nehody.
Pro zajímavost:
Předešlá (původní) lanovka z roku 1940 tuto možnost záchrany vůbec neměla.
Na závěr musíme poděkovat webu www.lanovky.sk, který nás spojil s oborníkem Romanem Gricem, který zodpověděl naše otázky a pomohl nám připravit i druhý díl o lanovkách na Skalnaté pleso.