Historie lanovky na Lomnický štít
Nejrůznější osudy se vážou k populární visuté lanovce
Pohodlně na vrcholky vysokých hor, ta představa lákala odjakživa mnoho lidí. Lanová dráha je prakticky jedinou možností, jak toho dosáhnout. Není divu, že se tato myšlenka nevyhnula Tatrám. Vrcholy, kam se lze lanovkou podívat jsou dva. Z Polska se dostanete lanovkou na Kasprowy Wierch od roku 1936, na Slovensku všichni znají lanovku na Lomnický štít. Znáte její historii?
Odvážný návrh
O lanovce na některý tatranský vrchol se uvažovalo již za Rakouska - Uherska. Po válce inženýr Václav Nevrlý, konstruktér a průkopník československých lanových drah, navrhoval lanovku postavit na Gerlachovský štít. Vedle tohoto návrhu, padl i další nápad vést ji na Slavkovský štít. Nakonec lékař a ředitel lázní v Tatranské Lomnici, Juraj Ország, prosadil lanovku na Lomnický štít.
Od první studie se vědělo, bude nutné 6 km dlouhou trať s převýšením 1727 metrů rozdělit do dvou samostatných drah. Navíc propastná kotlina Lomnického štítu musela být překonána bez podpěr! Hlavní konstruktér, kterým se stal právě Václav Nevrlý, to neměl jednoduché.
Nesnadná práce
Celá výstavba lanovky v hodnotě 26,5 miliónů korun byla ve 30. letech zadána firmě František Wiesner z Chrudimi. Budovy stanic, podle upravených projektů od architekta Dušana Jurkoviče, stavěla firma Ing. Karla Marvana z Hradce Králové. Ocelové konstrukce dodávala mostárna v Karlově Huti a kabiny byly vyrobeny v Kolíně. Stavba lanovky začala roku 1936 výstavbou dolního úseku.
%%full%%
Firmy se na místě vyrovnávaly s tvrdými zimními podmínkami. Mlhy, sněhové vánice a také vichřice umožnily práci jen na tři měsíce v roce. Materiál se mohl až po mezistanici Štart vyvážet auty, výš se dostával na povozech tažených koňmi. Až později pomáhala dělníkům pomocná lanovka. Zkušební provoz mezi Tatranskou Lomnicí a Skalnatým plesem byl spuštěn v prosinci roku 1937.
Práce na 2. úseku
Užitečné odkazy:
Tatranské lanové dráhy: www.tldtatry.sk
Lanovky: www.lanovky.sk
Lanovka na Aiguille du Midi: www.compagniedumontblanc.fr
Dušan Jurkovič: www.jurkovic.cz
Stavba druhého úseku na Lomnický štít se rozbíhala těžce. Veškerý materiál vynášeli na vrchol nosiči. Mezi nejtěžší úkoly patřilo natažení dopravního lana pomocné lanovky. Od plesa vyneslo 36 nosičů 2000 kg těžké 10 mm silné lano nejdříve do Lomnického sedla a potom po skalách na štít. Odtud se spustilo dolů pod stěnu a dotáhlo k plesu. Tam se navázalo silnější 17 mm lano a rumpálem vytáhlo na štít. A až na tomto laně se vytáhlo 24 mm silné lano pro pomocnou lanovku, která dopravu materiálu výrazně urychlila.
Nastal však rok 1939, okupace, rozdělení států a chrudimští montéři cestovali do Slovenského štátu s obtížemi. Nicméně v říjnu roku 1940 byl zahájen zkušební provoz lanovky. Při něm však došlo k poškození několika drátů nosného lana. Místo bylo opraveno vložením spojky, ale už nevyhovovalo bezpečnostním předpisům. Proto byla veřejná doprava zahájena až roku 1942. Po vypuknutí Slovenského národního povstání byla lanovka zastavena a v lednu 1945 nacisti vyhodili do povětří dolní stanici v Tatranské Lomnici a přilehlou podpěru. Provoz byl obnoven v únoru 1946 na Skalnaté pleso a v lednu 1949 na Lomnický štít.
Fotogalerie
Mnoho dalších informací a hlavně dobových fotografií ze stavby tohoto jedinečného technického díla lze spatřit ve virtuální galerii na stránkách TLD. Rádi uvítáme i váš hlas v naší nové anketě na titulní straně.