Ozubnicová železnica
Historie ozubnicové železnice je úzce spojena s výstavbou a provozem Košicko-bohumínské dráhy, která byla zprovozněna přes stanici Štrba v roce 1871.
Zubačka
Ozubnicová železnica (OŽ) známá jako zubačka je v provozu mezi stanicemi Štrba a Štrbské Pleso od roku 1970, kdy se konalo na Štrbském Plese mistrovství světa v klasickém lyžování. Už dříve na jejím místě byla původní parní ozubená dráha z roku 1896, která Štrbské Pleso tehdy zpřístupnila turistům. Na ní skončil provoz po 40 letech existence. Na trati do nejvýše položeného střediska v Tatrách dlouhé 4753 metrů je převýšení 455 metrů.
Tarifní systém
Tarifní systém OŽ i TEŽ je rozdělen do pásem (bloků) za 0,50 €, 1 €, 1,50 € a 2 € podle vzdálenosti na trati. Jízdenky je nutné uvnitř spoje označit ve strojku (označovači). Po přestupu se znovu neoznačují, při zpáteční cestě ano. Průvodčí již vlakem nechodí, jizdenky se ukazují namátkou kontrolorům. Nemáte-li lístek koupený nebo označený, zaplatíte pokutu (32 €).
Pokud chcete výhodněji cestovat na tratích TEŽ a OŽ, můžete si zakoupit předplacenou jízdenku na den, 3 dny, týden nebo měsíc.
Ceny jízdného
Jízdné ve vlacích, električkách a na zubačce upravuje Železničná spoločnosť. Za batohy se v zubačce neplatí. Slevu mají děti 6-15 let, senioři a držitelé průkazů ZTP. Za psa platíte poloviční jízdenku.