Lanovky
Dalším druhem dopravy v Tatrách jsou lanovky. Mají bohatou historii a stále nepřestávají fascinovat.
Kabinková lanovka Tatranská Lomnica - Štart - Skalnaté Pleso
Od roku 1973 vás z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso (1772 m) dopraví kabinková lanovka. Po poslední rekonstrukci z roku 1995 zabezpečuje spojení moderní oběžná jednolanová kabinková lanovka vybavená rakouskou technologií Bruder Girak. Přepravní kapacita dosahuje 900 os./hod. v jednom směru. Dolní stanice v Tatranské Lomnici se nachází za hotelem Morava (903 m).
Starší paralelně vedená visutá lanovka z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso, která je vedena jako technická památka, je již mimo provoz.
Visutá lanová dráha Skalnaté Pleso - Lomnický štít
První úsek lanovky na Lomnický štít s mezistanicí Štart se začal stavět z Tatranské Lomnice už v roce 1936. Tato část umožňovala stavbu podpěr. Postavilo se jich celkem 9 a 22.12.1937 (za 19 měsíců) se uskutečnila první jízda k plesu. První úsek fungoval do konce roku 1999(!) a nyní je zrušen. Druhý úsek s převýšením 868 m a vzdušnou vzdáleností 1867 m mezi Skalnatým plesem a vrcholem Lomnického štítu bylo třeba překlenout už bez pomoci podpěr. Schvalovací jízda se uskutečnila 21.10.1940, po poruše se veřejný provoz uskutečnil až o dva roky později.
Vznikla tak unikátní visutá lanová dráha, která si svoji jedinečnost podržela do roku 1958, kdy ji překonala francouzská z Chamonix na Aiguille du Midi. V letech 1986-1989 byl horní úsek lanovky zrekonstruován. Odstranila se vrcholová podpěra, vyměnila se i kabina a zdokonalil systém. Nyní se kabina s kapacitou 15 lidí + 1 "řidič" opírá o 2 nosná lana a tažena je dalším lanem (technologie Von Roll).
Vzhledem k tomu, že kapacita lanovky na Lomnický štít je mnohonásobně nižší než lanovky z Tatranské Lomnice na Skalnaté Pleso, je nutné si ihned po příjezdu na Skalnaté Pleso zakoupit jízdenku. Pokud přijdete pozdě, může se stát, že budete čekat několik hodin nebo se na vrchol Lomnického štítu vůbec nedostanete. Je také možné si jízdenku na internetových stránkách provozovatele rezervovat předem (7 dní dopředu).
Informace o historii lanové dráhy na Lomnický štít vyšly v minulosti na našem serveru:
Sedačková lanovka Skalnaté Pleso - Lomnické sedlo
Zejména v zimním období vytížená sedačková lanovka vás vyveze za 7 minut na Lomnické sedlo, odkud je velmi pěkný výhled do okolí Lomnického šítu a pod sebou máte výbornou černou sjezdovku. Po zelené značce se v létě můžete vydat po Lomnickém chrbátu na Veľkou Lomnickou vežu (2214,5 m), cesta trvá asi 10 minut.
Pozemní lanovka Starý Smokovec - Hrebienok
Po dokončení hotelu Grand, dominanty Starého Smokovce, bylo rozhodnuto i o stavbě pozemní lanové dráhy na Hrebienok dlouhé 1937 m. Dne 20.12.1908 byl zahájen provoz. Rozchod kolejnic je stejně jako u TEŽ 1000 mm, převýšení na trati 245 m. Průměr tažného lana je 31,5 mm. Dva vozy z roku 1967 italského výrobce Ceretti-Tanfani mají kapacitu 128 osob a vyhýbají se na jednokolejné trati pomocí výhybky uprostřed.
Dnes na Hrebienok dorazíte za 7 minut v úplně nových vozech, které vyrobil rakousko-švýcarský koncern Doppelmayr/Garaventa. Lanovka v roce 2007 prošla kompletní rekonstrukcí.
Sedačková lanovka Štrbské pleso - Solisko
Po modernizaci vás od prosince 2002 na Solisko vyveze čtyřsedačková lanovka francouzského výrobce Poma. Její hodinová kapacita 1600 osob plně uspokojuje nápor v zimní (lyžařský areál) i letní sezóně (túry na Predné Solisko a do Furkotské doliny).
Převýšení 428 m k Chatě pod Soliskom zdolá za 6 - 7 minut.
Kabinková lanovka Kuźnice - Myślenickie Turnie - Kasprowy Wierch
Přes 4 km dlouhá trasa (4291 m) kabinkové dráhy vozila turisty na vrchol Kasprowa Wierchu od roku 1936 do roku 2007. Kabinka pro 60 osob od firmy Doppelmayr / Garaventa Group překoná převýšení 936 m. Na nevytíženost si nemůže stěžovat, zažívá nápor turistů v létě a v zimě s ní na vrchol vyjíždí lyžaři, kteří pak využívají lanovky v dolině Goryczkowe a Gąsienicowe.
Hodinová kapacita kabinkové lanovky je pouze 180 osob v létě a 360 osob v zimě (doba jízdy je cca 12 minut, jezdí každých cca 20 minut).
Ceny jízdného
Jízdné na lanovkách a vlecích upravují Tatranské lanové dráhy (TLD). V Polsku vlastní lanové dráhy společnost PKL (Polskie Koleje Linowe) a vydává pravidelně nový ceník.