Rekonstrukce lanovky na Hrebienok
Dočká se italská klasika?
Zdá se, že staré červené vozy lanovky na Hrebienok od italské firmy Ceretti - Tanfani vyjely do své poslední zimní sezóny. Pro jedinou slovenskou pozemní lanovku, která oslavila před několika dny již 98 let své existence, se v příštím roce chystá dárek v podobě rekonstrukce. Vše je však ještě podmíněno souhlasem kompetentních orgánů.
Zásadní změny
Rekonstrukce pozemní lanové dráhy by se měla dotknout celého provozu i budov. Lanovku Tatranských lanových drah, která překonává 247 metrový výškový rozdíl, bude v horní stanici pohánět nový ekologičtější a tišší motor. Zabezpečovací systém 1937 metrů dlouhé trati ze Starého Smokovce na Hrebienok splní nejpřísnější kritéria na bezpečnost cestujících. Celou technologii dodá známý rakousko-švýcarský koncern Doppelmayr/Garaventa.
Ač pozemní lanovka i v současné podobě (po rekonstrukci z let 1967-1970) stále splňuje všechna kritéria pro bezpečný provoz, pak komfort přepravy cestujících ve starých vagonech již dnešním nárokům nedostačuje. Na turisty proto bude čekat nový pár vozů, na kterých zřejmě nejvíce upoutá jejich prosklená střecha.
Nedostatek cestujících? Ani náhodou!
Lanovka si na nedostatek cestujících nemůže stěžovat. I když se do lanovky vejde jen 128 pasažérů, tak stihne v průběhu zimní sezóny 2005/2006 přepravit téměř 125 tisíc návštěvníků Vysokých Tater. V létě ještě přitvrzuje, v letošní letní sezóně turnikety lanovky prošlo přes 200 tisíc turistů.
Nová budova lanovky ve Starém Smokovci
Související odkazy:
Kromě samotné lanovky dostane nový moderní kabát i její stanice ve Starém Smokovci. Zajímavá kombinace kamene, dřeva a skla v návrhu prešovského architekta Petra Marcinka může budovu povýšit mezi nejzajímavější stavby v Tatrách.
Otevření nové lanovky za rok?
Realizace plánů oprav pozemní lanovky je stále podmíněná získáním souhlasných stanovisek od všech dotčených orgánů. Měla by se však uskutečnit v příštím roce na podzim tak, aby se nová lanovka slavnostně otevírala zahájením nové zimní sezóny. Celkové náklady na rekonstrukci by měly dosáhnout přibližně 250 milionů slovenských korun.
Zajímavosti
- Další informace:
Lanovky