Via ferrata zůstává jen na papíře
Ani další rok nepřinesl zprávu o stavbě zajištěné cesty v Tatrách.
Termín otevření první zajištěné cesty v Tatrách typu via ferrata není stále znám. Minulý rok se měla otevírat cesta ze Sedielka přes Širokou vežu na Priečne sedlo, ale projekt zůstal jen na papíře. Mělo se to odložit o rok, ale stále nepanuje shoda na trase zajištěné cesty.
Na Širokou vežu ferrata nevede
Sami jsme vás informovali, že první "opravdová" zajištěná cesta se bude otevírat ve Vysokých Tatrách 1. července 2013. Byla to ale spíš taková kachna. Projekt zůstal na papíře. V říjnu se ještě objevila informace, že se stavět bude asi letos a bude to spíš klasická tatranská zajištěná cesta, ale ani teď se přes léto nic v terénu neudálo. Trasa, kudy by měla být nová via ferrata natažena budí stále přinejmenším rozpaky.
Řešení zajištěné trasy nemá konce
Projekt sice stále pokračuje, ale řeší se vlastně obě trasy s ochranou přírody v národním parku. Kromě trasy Sedielko – Široká veža – Priečne sedlo je to varianta Sedlo Prielom – Východná Vysoká. Známá není ani ekonomická stránka věci, vyčíslení nákladů bude možné až po odsouhlasení trasy. Potom bude předložen návrh do rozpočtu Oblastní organizace cestovního ruchu Región Vysoké Tatry, která by na ferratu měla vyčlenit peníze. OOCR nepřestává myšlenku zajištěné cesty podporovat. „Bude to mať obrovský prínos pre cestovný ruch. Bude to niečo nové, čo tu v Tatrách zatiaľ nie je. Momentálne sa jednoducho čaká na to, ako sa dohodne samospráva, ako sa vyjadria Štátne lesy TANAP–u, horskí vodcovia, či to bude najideálnejšia trasa. Akonáhle sa nájde vhodná cesta, tak to budeme aj finančne podporovať.“ uvedla Lenka Maťašovská z OOCR.
Riziko bouřek a zdlouhavé záchrany
Via ferrata
Zajištěná cesta je v alpských zemích zejména známá jako via ferrata/klettersteig a je umístěná náročném horském, často i trochu lezeckém terénu. Cesta je vybavená jistícimi fixními lany, stupačkami, kramlemi, kolíky a dalšími umělými pomůckami. Takové ovšem ve Vysokých Tatrách nejsou. Známe tu zajištěné cesty, ale jištění je za pomocí řetězů nebo kramlí, to je trochu něco jiného.
Michal Gerčák jako horský vůdce upozorňuje na riziko stavět cestu na hlavním hřebeni: „Hlavným dôvodom je dostupnosť Sedielka. Sedielko, začiatok ferraty, je dostupné po turistickej značke z Hrebienka za 4 h a 30 min. cez Malú Studenú dolinu. Bežný návštevník, ktorý chce absolvovať túto trasu a začne o 6.00 hod., je v Sedielku o 11.30 h. V čase, keď sa bude nachádzať na hrebeni, je v letnom období najväčšie riziko búrok a ferrata je zabezpečená kovovými predmetmi.“ Časově náročná je podle jeho slov i dostupnost záchrany, když jde o tak vzdálenou lokalitu a hlavní hřeben Vysokých Tater. „Z tohto dôvodu je podľa môjho názoru táto lokalita absolutne nevhodná.“ Vhodnějším řešením jsou podle horského vůdce místa, která jsou na začátku dolin, případně místa dostupná lanovkou. „Napríklad oblasť Predného Soliska, Veľkej Lomnickej veže, Ostrvy a podobne. Niekto môže argumentovať, že návštevník môže prespať na Téryho chate. Avšak ferrata, technickými prostriedkami zabezpečená výstupová trasa, potrebuje správcu a pravidelnú údržbu, o ktorej sa vôbec nehovorí a dostupnosť je rovnaká,“ uzavřel Michal Gerčák.
Zdroj:
Zajímavosti
- „Nejde o typickú via ferratu, ale o turistický zabezpečený chodník typický pre Vysoké Tatry - zaistený chodník pomocou reťazí,“ upřesnil v říjnu loňského roku projekt Peter Novák, vedoucí oddělení výstavby, investiční činnosti a územního plánováná města Vysoké Tatry.
- Projekt via ferraty byl tolikrát přetřásán v médiích, že si mnozí turisté myslí, že cesta na Širokou vežu už opravdu vede.