Zubačka na Štrbské zahájila provoz před 115 lety

Už v 19. století se vyjíždělo ze Štrby na Štrbské Pleso zubačkou

Výjimečná lanovka byla dostavěna před 115 lety a první parní vlak na ni vyjel 28.7.1896. Od roku 1932 až do roku 1970 však nejezdila, trať byla zrušená a vzkříšení dráhy přineslo až mistrovství světa v klasickém lyžování.

+ Zobrazit více fotografií- Zobrazit méně fotografií

Zubačka slaví 115 let

Vzpomínkovou jízdou populární zubačky ze Štrby na Štrbské Pleso si obdivovatelé tohoto technického skvostu připoměli už 115. výročí provozu ozubnicové železnice. Železnice postavená v roce 1896 spojila tatranskou osadu s celým podtatranským regionem a vozila vzhůru materiál i první turisty. První, tehdy ještě samozřejmě parní, vlak byl vypraven 28.7.1896.

Ekonomika provoz přerušila

I když se slaví takové výročí, nelze tvrdit, že je tak dlouho zubačka v provozu. Dráha utnula svůj provoz v roce 1932, kdy ji převálcovala konkurence levnějších autobusů. Zubačka cenově nemohla konkurovat. Samotné kolejiště zmizelo v roce 1936. Až díky konání mistrovství světa v klasickém lyžování se ozubnicová železnice znovu oživila a v roce 1970 byl obnoven provoz. První souprava jela po trati 12. února 1970 a spojila znovu košicko-bohumínskou železniční trať a tatranskou elektrickou železnici, která ze Štrbského Plesa vede do Smokovců.

Výjimečná trať na Slovensku

Na pohled krásné elektrická jednotky označované 405.95 a 905.95 s dřevěnými sedačkami švýcarského výrobce SLM Winterthur jsou v provozu už 41 let a šplhají vzhůru po Strubově ozubnici. A železnice je pořád v dobré kondici, potvrzují to i samotní strojvedoucí souprav. Vlaky na trase dlouhé 4,78 km překonávají mimořádné stoupání 150 promile. Na technicky výjimečné trati mezi Štrbou a Štrbským Plesem má zubačka jednu zastávku v chatové oblasti Tatranský Lieskovec.

Zdroj:

SME, Wikipedia

Zajímavosti

  • Strubova ozubnice je tvořena kolejnicí s vyfrézovanými zuby. Vozidlo je opatřeno háky zasahujícími pod hlavu této kolejnice a  bránícími vyšplhání kola na zuby. Konstruktérem je Emil Strub, švýcarský inženýr, konstruktér a vynálezce. Už v roce 1896 vyhrál se svojí ozubnicí soutěž o nejlepší řešení dráhy na Jungfrau.
  • Rozchod jednotky je shodný s rozchodem Tatranských elektrických železnic, tedy 1 000 mm. Jednotka je dvoudílná a skládá se z řídícího a elektrického motorového vozu. Elektrický vůz je osazen dvěma trakčními motory o celkovém výkonu 335 kW, který přes hřídele a převodovku pohání vždy jedno ozubené kolo s průměrem 573 mm.
  • Vozy jsou vybaveny několika brzdovými systémy – elektrodynamickou brzdou, západkovou zajišťovací brzdou a ruční a hydraulickou pásovou brzdou.

Vyhledejte si ubytování


  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Liptov
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách
  • Slovakia Tatry
  • Mega Ubytovanie
  • Alpenverein Edelweiss

Top

↑ nahoru