Visutá lanovka na Skalnaté míří do historie
Jaké bude další využití budovy lanovky?
Více než deset let po skončení provozu historické visuté lanovky mezi Tatranskou Lomnicí a Skalnatým plesem odejde definitivně do historie. Společnost Tatry mountain resorts začala s likvidací lan na celém úseku a odstraní i podpěry. Jaké bude ale další využití?
Letos v horním úseku
„Tento rok by sme chceli stihnúť zlikvidovať podpery medzi Štartom a Skalnatým plesom. V budúcom roku aj spodný úsek,“ uvedl Dušan Slavkovský ze společnosti Tatry mountain resorts. Jako technická památka zůstane zachována podpěra č. 1 těsně v blízkosti údolní stanice visuté lanovky v Tatranské Lomnici. Likvidace se nedotkne samotných objektů lanovky. Budovy, které projektoval slavný architekt Dušan Jurkovič jsou dnes vyhlášeny jako kulturní památky.
Příští roky mezi Štartem a Tatranskou Lomnicí
První podpěra se stane v budoucnu součástí chystaného muzea tatranských lanovek, které by právě v budovách architekta Jurkoviče mělo najít působiště a budovy tak svoje nové využití. „Tento projekt je reálny. O vybudovanie múzea a úpravu priestorov údolnej stanice prejavilo záujem občianske združenie z Prievidze. Predpokladám, že o niekoľko mesiacov sa začne s úpravou interiéru stanice,“ dodal Dušan Slavkovský z TMR.
Nové muzeum by mohlo začít svůj provoz klidně už v příštím roce. V muzeu se mohou objevit nejen různé dokumenty a fotografie z období výstavby a provozu lanovky (tak jak je známe např. z filmu Príbeh jednej lanovky, ale i samotné kabiny a části unikátní technologie. To vše má zatím společnost TMR nevyužité.
%%full%%
Štart svoje využití hledá
Užitečné odkazy:
TMR: www.tmr.sk
Peter Kálman: Zaslúžený odpočinok, alebo ako sa dnes má visutá lanovka
Jak využít budovu mezistanice na Štartu není ještě rozhodnuté. „Momentálne nemáme jasnú predstavu, čo by sme s tou budovou urobili alebo čím ju naplnili a urobili zaujímavou,“ uvedl pan Slavkovský. Je pravděpodobné, že jako nejvýhodnější se jeví adaptace spojená s právě probíhající výstavbou nové lanovky a využití sjezdovek právě mezi Štartem a Tatranskou Lomnicí.
Co všechno odnesl čas?
Visutá lanová dráha z Tatranské Lomnice přes mezistanici Štart až na Skalnaté pleso se začala stavět v roce 1936. K zahájení provozu došlo v prosinci 1937, nakonec stařičká visutá lanovka vezla poslední cestující v říjnu 1999. Současně s lanovkou na Skalnaté pleso se stavěl i druhý úsek ze Skalnatého plesa na Lomnický štít (2633 m), zde zahájili provoz v roce 1941 a lanovka stále veřejnosti slouží. Příští rok oslaví sedmdesátiny.
Zajímavosti
Dušan Samo Jurkovič
(* 23. srpna 1868, Turá Lúka, nyní součást Myjavy – † 21. prosince 1947, Bratislava)
byl slovenský architekt, návrhář nábytku a etnograf. Působil mj. i ve Vysokých Tatrách, kde navrhl budovy visuté lanovky z Tatranské Lomnice na Lomnický štít (1936-1937): Údolní stanici v Tatranské Lomnici, mezistanici Štart, stanici Skalnaté Pleso, stanici Lomnický štít. Realizovány byly v letech 1937-1938.