30 let od tragédie v Mlynické dolině
V Mlynické dolině došlo v roce 1979 k havárii vrtulníku.
Letos je tomu 30 let, co Tatranskou horskou službu postihla největší tragédie v její historii. 25. června 1979 při letecké nehodě vrtulníku, během záchranné akce, zahynulo pět jejich členů spolu s pilotem a mechanikem vrtulníku. Tragédie nadlouho všemi otřásla.
Běžná záchranná akce
Krátce po půl třetí na dispečinku horské služby zazvonil telefon, volali z hotelu FIS. U Capieho plesa je zraněná I. L. z tehdejší NDR. Smekla se na sněhu při sestupu z Bystrého sedla. Její společník naléhavě trval na nutnosti transportu. Martin Mladoň sestavil šestičlennou skupinu zachránců a zdálo se, že akce proběhne hladce a rychle. K dispozici byl totiž vrtulník Mi-8 leteckého oddílu federálního ministerstva vnitra (FMV) z Prahy, byl Tatrám poskytnut na výpomoc v letní sezóně. Vrtulník rychle přistál na heliportu v Dolním Smokovci a nabral šest zachránců s kompletním vybavením.
Posádka vrtulníku byla ve stálém radiovém spojení s věží letiště Poprad-Tatry až do 15:35 hod., kdy se spojení náhle přerušilo. A v 15:40 je hlášena zpráva ze Štrbského Plesa od dobrovolných pracovníků HS: v Mlynické dolině slyšeli výbuch a jsou vidět plameny a velký dým. Na místo tragédie byl přivolaný speciální požárnický vrtulník Mi-8 sovětských vzdušných vojenských sil ze Sliače, ale při oblétávání místa katastrofy trosky již nehořely.
Do doliny se ihned vypravila další pozemní skupina THS. Na místě zjišťují rozsah havárie. Mezi skalami leží pět mrtvých, tři jsou vážně ranění a jeden člen posádky je nezvěstný. Zraněným je poskytnuto nejnutnější ošetření a Milana Kriššáka, Ladislava Janigu a Svatopluka Niče snášejí na nosítkách k hotelu FIS, kde čekají sanitky. Nezvěstný Paľo Huska je později objeven mrtvý v troskách trupu připoutaný k sedačce.
Tragické následky
Přímo na místě havárie zahynulo šest osob. Zranění byli odvezeni do nemocnice v Popradu a jejich boj o život pokračoval na druhý den převozem Niče a Janigy do nemocnice v Košicích-Šaci na speciální oddělení léčby popálenin.
Milan Kriššák zůstal v Popradu, neboť se zdálo, že je na tom nejlépe a byl při vědomí. O pět dní později 2. července v ranních hodinách však zemřel na embolii a zápal plic. "Tatko" Laco Janiga a Svatopluk Nič se po dlouhé léčbě ve specializovaných lékařských odděleních a rehabilitaci vrátili na svá původní pracoviště.
Tragédie vrtulníku Mi-8 si vyžádala 7 obětí:
- Mjr. Vladimír Bačák, pilot, 49 let
- Mjr. Václav Dvořák, mechanik, 42 let
- Bernard Jamnický, záchranář, 36 let
- Pavol Huska, záchranář, 35 let
- Štefan Eštočko, záchranář, 25 let
- Martin Hudák, záchranář, 33 let
- Milan Kriššák, záchranář, 35 let
Co se vlastně přihodilo?
Použité zdroje
Horská služba Tatranského národního parku - 1990
Tatranská horská služba - 2002
Vrtulníky - civilní a vojenské vrtulníky současnosti - z Anglického originálu Helicopters přeložil Ing. Jan Zajíček. Vydal D-Consult, s. r.o. v nakladatelství DEUS. Praha 2008
V pěkném počasí letěli záchranáři podél hřebene Bašt do akce. Paľo Huska byl připoutaný na služební sedačku při otevřených dveřích připraven obsluhovat palubní naviják. Po obletu údajného místa nehody, kde nikoho neviděli, se velitel vrtulníku rozhodl přistát na výběžku jižního ramene Štrbského štítu.
Mi-8 však vlivem větrné turbulence tvrdě dopadá na vyhlídnuté místo ještě s dopřednou rychlostí. Vrtulník ztrácí kolo a odráží se dopředu, kde následuje další tvrdý dopad na hranu výběžku. Odlomil se ocas a vrtulník je neovladatelný. Padá přes skalní práh až na serpentiny turistického chodníku pod terasy Capieho plesa. Posádka a záchranáři vypadávají ze stroje. Palivové nádrže vybuchují a jejich obsah hoří.
Proč se to stalo?
Koncem léta 1979 nehodu uzavřela vyšetřovací komise FMV. Jako příčinu nehody uvedla nevhodnost vrtulníku typu Mi-8 pro horské záchranné práce v omezeném prostoru úzkých tatranských dolin. Toho času totiž neexistovala letecká záchranná služba, jakou známe dnes. Na zakoupení kvalitních malých záchranářských vrtulníků nebyly peníze. Létalo se na čem se dalo.
Ruský vrtulník Mil Mi-8 je sice kvalitní vrtulník, ale svojí celkovou délkou 25 m a užitečnou hmotností 12 tun je proti záchranářským vrtulníkům obr. Ty mají délku kolem 12 m a užitečnou hmotnost do 3 tun. Mi-8 i dnes v Tatrách létá, ale již pouze jako transportní vrtulník. Nedávno mohl být spatřen například při stavbě lyžařského areálu v Tatranské Lomnici.
Pietní vzpomínka
Tato velká tragedie otřásla celým Československem. Nebylo novin, kde by se o ní napsalo a ještě dlouho po tom sledovali úspěšný boj lékařů o záchranu zraněných. Objevily se velké dohady a pochybnosti o celém zásahu, neboť raněná turistka za pomocí přátel sešla z doliny sama (!).
Příští čtvrtek odpoledne se koná v Mlynické dolině na místě havárie pietní vzpomínka na tuto událost.
Podrobnosti na webu Horské záchranné služby.