Tatranské řetězy a kramle
Řetězy a kramle by nám měly pohyb po horách usnadnit a ne naopak.
Pohyb v náročném vysokohorském terénu by na mnoha místech byl pro běžného turistu téměř nepředstavitelný bez umělých pomůcek. Mezi těmito umělými pomůckami hrají v Tatrách prim především řetězy a kramle. Jak se ale na řetězech správně chovat?
Pozor na zajištěné úseky řetězy
Umělé pomůcky umožňují téměř každému zdolat terén, který by jinak byl přístupný pouze horolezcům či vysokohorským turistům. Jakkoliv jejich přítomnost má turistům pohyb usnadňovat, při nedodržení základních pravidel pohybu na řetězech naopak může dojít k mnoha nebezpečným situacím, které v krajním případě mohou skončit i tragicky.
Přehled zajištěných úseků cest
K nejznámějším a také nejnáročnějším úsekům v Tatrách, které jsou jištěny řetězy, patří Priečne sedlo, Prielom, Bystrá lávka, Rysy a Jahňací štít ve slovenské části Vysokých Tater, Ostrý Roháč, Tri Kopy, Skriniarky a Radové skaly a Sivý vrch ve slovenských Západních Tatrách a konečně Orla Perć, Rysy, Hrubý štít, Svinica a Giewont v polské části Tater. Zdolání těchto úseků patří k nejhezčím zážitkům, které si turista může z Tater odnést.
Nejsme na ferratě, ale na řetězech
Zajištěné úseky
Řetězy jsou užitečná a neocenitelná pomůcka při pohybu ve vysokohorském terénu. Při jejich použití je však nutné dodržovat jistá pravidla. Ačkoliv potkáte při svých potulkách po Tatrách zajisté mnohé turisty, kteří tato pravidla dodržovat nebudou, rozhodně to není důvodem k tomu myslet si, že je dodržovat není nutné. Vždyť se přece raději pokocháte výhledy z některého štítu či sedla než z vrtulníku horské služby.
K podstatným rozdílům v turistické infrastruktuře v Tatrách a v Alpách bezpochyby patří právě jištění cest řetězy. Zatímco v Alpách jsou obtížnější cesty, označované termínem via ferrata – klettersteig a zajištěné převážně ocelovými lany, přístupné pouze se zvláštním vybavením (úvazek, helma, brzda), v Tatrách nacházíme (alespoň zatím) výhradně klasické řetězy, které zpřístupňují ty nejnáročnější úseky i turistům bez zvláštního vybavení. Tento odlišný přístup k zajištění obtížných úseků cest v Tatrách však od turistů vyžaduje také větší zodpovědnost a dodržování pravidel pohybu na řetězech.
Základní pravidla pro řetězy
Jednou ze základních (a zároveň nejčastěji porušovaných) zásad pohybu na řetězech je to, že na jednom úseku (od jedné skoby ve skále ke druhé) by se v daný okamžik měl pohybovat pouze jeden turista. Více osob pohybujících se na jednom úseku řetězů je vystavenu většímu riziku ztráty rovnováhy (v důsledku stržení) a případného pádu. Přesto není nic výjimečného vidět v Tatrách frontu turistů na řetězech, v níž se každého úseku řetězů křečovitě drží několik lidí.
Pozor na bouřky
Dalším pravidlem je nutnost řetězy opustit v případě bouřky. Jelikož řetězy fungují jako bleskosvod, hrozí turistům na řetězech či v jejich bezprostřední blízkosti riziko zásahu bleskem. O tom, že se nejedná pouze o teoretické nebezpečí, svědčí mnohé smutné případy z Tater. V případě blížící se bouřky je proto nejlepší se na zajištěné cesty vůbec nevydávat. V momentě, kdy vás na řetězech již bouřka zastihne, je nutné vzdálit se co nejdále od řetězů na pokud možno bezpečné místo.
Dejte přednost
Na řetězech, jakož i na ostatních úsecích vysokohorských stezek, platí konvence, že přednost mají turisté stoupající vzhůru. Na řetězech však záleží spíše na aktuálních okolnostech, v případě „ucpané“ cesty je samozřejmě více než vhodné pustit i turisty směřující dolů. Na některých obtížných úsecích se nachází i obousměrně zajištěná místa, některé úseky v polských Tatrách jsou naopak jednosměrné (část Orlí prti a závěr výstupu na Giewont).
Zajímavosti
- Použití ferratového vybavení není v Tatrách obvyklé, jelikož karabiny ferratových setů nejsou pro použití na řetězech příliš vhodné. Přesto lze v některých průvodcích na doporučení k užití ferratových setů na nejobtížnějších úsecích tatranských cest narazit.